Profiel Contact Overzicht login register logout admin pagina Projecten

Overzicht

ID Titel Bericht Extra tekst Bron Categorie Datum Image
58 De eerste treinrit In 1804 bouwde Trevithick 's werelds eerste functionerende stoomlocomotief. Deze locomotief, die geen naam kreeg, werd gebruikt in de Pen-y-Darren (ijzermijn bij Merthyr Tydfil in Wales). Daar beschikte men over rails waar met paardenkracht wagens over werden vervoerd. De stoomlocomotief kon tien wagens trekken met een snelheid van ongeveer 8 km/h. De eerste rit vond plaats op 21 februari 1804. Maar de locomotief was eigenlijk te zwaar voor de gietijzeren rails, die dan ook regelmatig braken. Praktisch was hij ook niet wan men moest meelopen met de trein. De eerste echt praktisch toepasbare stoomlocomotief was The Rocket(Een stoommachine met wielen onder), gebouwd door spoorwegpionier George Stephenson en zijn zoon Robert Stephenson. Deze locomotief was een van de deelnemers aan de Rainhill Trials van 1829, een wedstrijd uitgeschreven door de directie van de (toen in aanleg zijnde) Liverpool & Manchester Railway. The Rocket was, van de vijf deelnemende locomotieven, de duidelijke winnaar. Opmerkelijk is de mate waarin deze locomotief reeds de "klassieke vorm" van een stoomlocomotief heeft.The Rocket werd voor het eerst gebruikt tussen Stockton en Darlington met als lading goederen wagons. Hij reed tegen een gemiddelde snelheid van 50km/uur. https://wikikids.nl/Stoomtrein#text=In%201804%20bouwde%20Trevithick%20's,paardenkracht%20wagens%20over%20werden%20vervoerd Treinen-De_eerste_trein 1804-02-21
54 Eerste openbare spoorlijn van de wereld De eerste stoomlocomotief reed op 27 september 1825 tussen Stockton en Darlington, Groot-Brittanni. De Locomotion gebouwd door Stephenson trok de eerste trein voort. Dit was de eerste spoorweg waar iedereen gebruik van kon maken. De Liverpool en Manchester Railway werd opgericht in 1824, ook onder leiding van Stephenson. Stephenson wilde mensen overtuigen van zijn ideeën, dat je het snelste kan reizen met stoomlocomotief. Hij organiseerde een wedstrijd in 1829, de Rainhill Trails. Wanneer je de wedstrijd won, had je de beste stoomlocomotief. Van de 4 deelnemers won Stephenson met zijn stoomlocomotief, die Rocket heette. De Rocket haalde een snelheid van 55 km/h door het gebruik van vlampijpen in de ketel. Het water wordt op deze manier beter verwarmd waardoor er een hogere stoomdruk kan ontstaan. Dankzij de overwinning van Stephenson wilde heel de wereld een stoomlocomotief. https://wikikids.nl/Eerste_spoorlijntext=De%20
eerste%20spoorlijn,De%20Rocket&text=De%20eerste%20stoomlocomotief%20reed%20op,iedereen%20gebruik%20van%20kon%20maken
Treinen-De_eerste_spoorlijn 1825-09-27
57 Eerste spoorlijn van Duitsland De eerste spoorweg in Duitsland waar locomotieven gebruikt werden voor het vervoeren van personen was de Ludwigseisenbahn. Deze werd in gebruik genomen op 7 december 1835. Deze spoorlijn had al de, tot op heden gebruikte, spoorwegbreedte van 1435 mm (normaalspoor). Op 11 juni 1836 werden voor het eerst goederen vervoerd en voorlopig bleef het bij deze ene keer. Twee vaten bier werden getransporteerd in een wagon derde klasse. In de herfst van 1839 kwam, door het ombouwen van twee personenwagons, het reguliere goederenvervoer op gang. De bouw van spoorlijnen werd eerst uitgevoerd door particuliere ondernemers, zogenaamde Privatbahnen , maar al snel ook door de overheid, zogenaamde Staatsbahnen. Na de Reichsgründung (grondlegging van het Rijk) in 1871 exploiteerden de afzonderlijke deelstaten van het Duitse Rijk een reeks van staatsbanen als Länderbahn in eigen beheer. De talrijke, in deze periode gebouwde, particuliere spoorlijnen waren voornamelijk bestemd voor het lokale verkeer. Na de Eerste Wereldoorlog werden de Länderbahnen binnen de Weimarrepubliek in 1920 eerst als Deutsche Reichseisenbahnen ondergebracht bij het Rijk en uiteindelijk samengevoegd met de in 1924 opgerichte Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft, die vervolgens het grootste deel van het spoorwegverkeer in Duitsland exploiteerde. https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_spoorwegen_in_Duitslandtext=De%20eerste%20spoorweg%20in%20Duitsland,van%201435%20mm%20(normaalspoor) Treinen-De_eerste_spoorlijn 1835-12-07
56 Eerste spoorlijn van Nederland Op 20 september 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland feestelijk geopend. De stoomlocomotief De Arend deed er 25 minuten over om van Amsterdam naar Haarlem te rijden. Veel mensen vonden het maar niets: het ging veel te hard en met veel te veel lawaai. Was die nieuwigheid wel nodig en was het wel veilig. In het begin van hetzelfde jaar was bij Gent nog de stoomketel van een vertrekkende trein uit elkaar gespat. Dit kon toch nooit goed gaan en de trekschuit was toch een prima vervoermiddel? Ondanks al die aanvankelijke scepsis luidde de eerste trein een tijdperk in van enorme verandering. Het traject Amsterdam-Haarlem werd al snel uitgebouwd tot wat de Oude Lijn wordt genoemd, van Amsterdam naar Rotterdam. De tweede belangrijke spoorlijn werd vanaf 1843 aangelegd: van Amsterdam naar Utrecht. Meer lijnen volgden, allemaal gexploiteerd door verschillende spoorwegmaatschappijen. Rond 1900 was de trein het belangrijkste vervoermiddel in Nederland. https://www.entoen.nu/nl/eerstespoorlijn Treinen-De_eerste_spoorlijn 1839-09-20
64 Eerste wielrenfiets wedstrijd Het wegwielrennen neemt binnen de wielersport al van oudsher een prominente plaats in. De eerste officiële wegwedstrijd vond plaats op 31 mei 1868 in Parijs. Vandaag de dag wordt bijna wekelijks een wedstrijd georganiseerd in Nederland. De KNWU-verenigingen organiseren vele wielerwedstrijden en wielertochten, ook op recreatief niveau. Het Parijse fietstijdschrift ‘Le Vélocipède Illustré’, organiseerde in 1869 als stunt een wielerwedstrijd. Hiermee wilde ze nieuwe lezers trekken. De wielerwedstrijd vond plaats op de openbare weg – van Parijs naar Rouen. Dit was een grote uitdaging, want de rit was wel 123 kilometer lang. Terwijl eerdere wegwedstrijden vaak niet langer dan 5 kilometer waren. 5 kilometer klinkt misschien weinig, maar je moet niet vergeten hoe de omstandigheden waren. Fietsen waren lastig te besturen, want ze waren groot en zwaar. Er waren nog geen luchtbanden uitgevonden, dus je reed op je velgen. Bovendien had men nog nooit van sportkleding gehoord. Ze droegen juist hun beste kleren, want iedereen keek. Moore was de winnaar van de wedstrijd, hij zette een tijd neer van 10 uur en 40 minuten. De laatste deelnemer kwam ruim een week later over de finish. https://www.knwu.nl/wegwielrennen/introductie, https://entoen.info/geschiedenis-van-de-fiets-en-het-wielrennen/ Fietsen-Wielrennen 1868-05-31
70 Eerst bereden auto in Nederland De eerste Nederlandse auto zou niet lang hierna rijden. Op 19 december 1895 werd de eerste auto bereden door Jos Bogaers, een industrieel uit Tilburg. In 1897 begon Eysink met de productie van auto's (aanvankelijk met inbouwmotoren van Benz, maar niet lang daarna met eigen motoren(!): Daarmee is zij de eerste Nederlandse autofabrikant. De eerste puur-Nederlandse auto is de auto met het kenteken "1", een auto van de heer Van Dam. Deze was gemaakt door de Groninger Motor-Rijtuigenfabriek (hoewel sommige bronnen melden dat dit een Lutzmann (Opgegaan in Opel) zou zijn). Het bijzondere van deze auto is dat er een foto van bewaard is gebleven. https://www.deautogids.nl/pagina/Geschiedenis Auto-Klassieker 1895-12-19
59 Tekening eerste elektrische fiets De eerste ideen voor elektrische fietsen zijn in de jaren negentig van de 19e eeuw gedocumenteerd in diverse Amerikaanse patenten. Zo kreeg Ogden Bolton Jr. op 31 december 1895 een patent (US Patent 552271) voor een met batterij aangedreven fiets, met een “6-pole brush-and-commutator direct current (DC) hub motor mounted in the rear wheel. Deze fiets had geen versnellingen en de motor werkte tot 100 Ampre uit een 10 volts-accu. Twee jaar later, in 1897, ontwikkelde Hosea W. Libbey uit Boston een elektrische fiets (US Patent 596272) die werd aangedreven door een dubbele elektrische motor. Deze motor was ontworpen binnen in de trapas. Eind jaren negentig van de 20e eeuw is dit model herontwikkeld en min of meer gemiteerd door Giant bij de Lafree elektrische fietsen. In 1898 werd een met het achterwiel aangedreven elektrische fiets gepatenteerd door Mathew J. Steffens. Steffens maakte gebruik van een systeem om het achterwiel rechtstreeks via de achterband aan te drijven. Het in 1899 door John Schnepf gepatenteerde systeem (US Patent 627066) gebruikt een vergelijkbare techniek. https://defietssite.nl/geschiedenis-van-de-elektrische-fiets/ Fietsen-Elektrische_fiets 1895-12-31
68 Het eerste gebruik van motoren De gebroeders Wright uit de Verenigde Staten waren twee van de pioniers die gemotoriseerde vluchten wilden maken. Hun Wright-Flyer was het eerste gemotoriseerde vliegtuig dat een gecontroleerde vlucht maakte. Dat gebeurde op 17 december 1903 op het strand van Kitty Hawk in de Amerikaanse staat North Carolina. Het toestel was het ontwerp van de twee broers Orville en Wilbur Wright en woog maar 340 kg. De eerste vlucht duurde 12 seconden en bereikte een afstand van 120 voet (afgerond 37 meter). Later die dag maakten ze nog enkele vluchten en kwamen tot 800 meter in ongeveer één minuut. Boven Europa maakte de Braziliaan Alberto Santos-Dumont drie jaar later, op 13 september 1906, de eerste gemotoriseerde én gecontroleerde vlucht. De Fransman Louis Blériot was in 1909 de eerste die het lukte om met een vliegtuig het Kanaal over te steken. De Amerikaan Charles Lindbergh was in 1927 de eerste piloot die solo en non-stop over de Atlantische Oceaan vloog. De eerste helikopter waarvan bekend is dat hij echt opsteeg werd gebouwd in 1907 door Paul Cornu in Frankrijk, maar de eerste praktisch bruikbare helikopter was de Focke FA-61 (Duitsland, 1936). https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_luchtvaart#:~:text=Het%20eerste%20gebruik%20van%20motoren,-De%20gebroeders%20Wright&text=Hun%20Wright%2DFlyer%20was%20het,en%20woog%20maar%20340%20kg. Vliegtuigen-Eerste 1903-12-17
63 Eerste vliegmaatschappij kantoor Het eerste KLM-kantoor werd op 21 oktober 1919 aan de Herengracht in Den Haag geopend. Hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij. De eerste commerciële vlucht van de KLM werd op 17 mei 1920 uitgevoerd vanuit Londen naar Amsterdam. Toen landde op Schiphol de door KLM gehuurde De Havilland DH.16 G-EALU (ook wel DH 9A), gevlogen door de Engelse piloot H. (Jerry) Shaw. In de jaren daarna groeide de vloot met eigen vliegtuigen, veelal toestellen van Fokker, en werd gevlogen naar steeds meer Europese bestemmingen. KLM vloog op 1 oktober 1924 voor het eerst naar Batavia, in het toenmalige Nederlands-Indië, het tegenwoordige Jakarta in Indonesië. Het was de langste lijnvlucht voor de Tweede Wereldoorlog. In deze periode groeide KLM uit tot de derde maatschappij in de wereld, na Pan American Airways en Imperial Airways. In 1945, na de Tweede Wereldoorlog, hervatte KLM haar lijndiensten en in 1946 startte KLM als eerste Europese luchtvaartmaatschappij lijndiensten naar de Verenigde Staten. Ook de lijndienst naar Indië werd hersteld en er werd gevlogen met vliegtuigen als de Dakota en Lockheed Constellation. https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Luchtvaart_Maatschappij#cite_note-3 Vliegtuigen-Vliegmaatschappij 1919-10-21
67 Eerste race in Zandvoort Eerst race op Zandvoort was op 7 augustus 1948. Winnaar: Prins Bira van Siam. Vanaf 1952 heette de race officieel de Grote Prijs van Nederland, onderdeel van het WK. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/245754/wil-je-indruk-maken-met-weetjes-over-formule-1-in-zandvoort-lees-dit Auto-Race 1948-08-07
66 Ongeluk van Wim Gerlach De Grand Prix van Zandvoort heeft helaas een aantal beroemde doden te betreuren tijdens races. De eerste was Wim Gerlach, die op 10 juni 1957 na een ongeluk overleed in de bocht die later naar hem is vernoemd. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/245754/wil-je-indruk-maken-met-weetjes-over-formule-1-in-zandvoort-lees-dit Auto-Race 1957-06-10
72 Eerste luchtballon Op 22 juni 1985 is de eerste luchtballon opgestegen. Tijdens de vlucht is die gecrasht. https://www.w3schools.com/sql/sql_case.asp Vliegtuigen-Eerste 1985-06-22
62 De eerste NID Op 12 maart 2012 trad de eerste NID in dienst. De NID heeft onder andere een knopsysteem om toiletdeuren te openen, sluiten en te vergrendelen. Deze treinen hebben naast de normale zitplaatsen 'loungebanken' als interieur. De Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID) is een opgeknapt treintoestel, voorheen waren het stoptreinen. Deze stoptreinen werden tussen 2009 en 2014 door NedTrain omgebouwd tot intercity's en geheel gemoderniseerd. Reizigers hebben hier de mogelijkheid om met wifi te kunnen internetten. Tevens heeft het een geheel gesloten toiletsysteem. De stoptreinen die omgebouwd werden behoorden tot het dubbeldeksaggloregiomaterieel, ook wel bekend als DD-AR. De DD-AR treinstellen hadden al twee verdiepingen. Het project werd DDZ genoemd, oftewel Dubbeldekker Zonering. Deze naam heeft betrekking tot de inrichting waarbij de bovenverdieping onder andere stiltecoupés bevat en de benedenverdieping alleen praatcoupés heeft. https://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/185284-de-geschiedenis-van-de-ns-intercity.html#:~:text=De%20intercity%2Dtreindienst%20werd%20in,tussen%20grote%20steden%20te%20verbeteren.&text=Hierbij%20werden%20onder%20andere%20de,grootste%20steden%20te%20laten%20rijden Treinen-Treinsoorten 2012-03-12
69 Tesla Model 3 Op 12 juni 2014 maakte Tesla Motors bekend dat het voortaan al zijn patenten openstelde voor andere fabrikanten om de opgang van elektrische auto's te versnellen. Rond 2010 hebben enkele automerken hun eerste elektrische auto's op de markt gebracht. Een nieuwe ontwikkeling is de zelfrijdende auto gebaseerd op een elektrische aandrijflijn. Op Europees niveau zijn producenten, distributeurs en wetenschappers verenigd binnen AVERE, gevestigd in Brussel. Sinds 2010 haalt een nieuwe generatie elektrische wagens het voorplatform: Tesla Motors begon op grotere schaal elektrische sportwagens te verkopen. Renault en Nissan stortten zich op de markt van kleine stadsauto's met respectievelijk de Renault ZOE en de Nissan Leaf. BMW richtte het BMW i-gamma op, waarmee het op de premiumstadsauto's mikte met de BMW i3. Vanaf 2014 was ook de Volkswagen E-Up beschikbaar in Nederland. https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_auto Auto-Elektrisch 2014-06-12
65 De snelste ronde De snelste tijd ooit gereden op het circuit van Zandvoort is gereden door Max Verstappen. De snelste ronde staat te boek als 1.19,511 minuut, gereden tijdens een demonstratieronde met F1-wagen op 21 mei 2017. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/245754/wil-je-indruk-maken-met-weetjes-over-formule-1-in-zandvoort-lees-dit Auto-Race 2017-05-21
60 Elektrische fietsregels Net zoals brommers kunnen worden opgevoerd, kan ook de blokkade op de trapondersteuning worden opgeheven. Zeker onder jongeren is dit populair. De juridische gevolgen zijn echter groot. Daarmee verliest de fiets zijn status van fiets met trapondersteuning en wordt de fiets een zogenaamde speed pedelec. Dit zijn snelle, elektrische fietsen. Sinds 1 juli 2017 gelden er aparte regels voor de berijders van deze snelle, elektrische fietsen. De belangrijkste eisen zijn: - De bestuurder moet minimaal 16 jaar zijn. - Het rijbewijs AM is verplicht. - Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering is verplicht. - De bestuurder en eventule passagier moeten een helm dragen. - Binnen de bebouwde kom mag op het fietspad niet harder dan 30 km worden gereden. Een 'opgevoerde e-bike' wordt dus beschouwd als een speed pedelec. Bij een ongeval heeft dit tot gevolg dat eventuele schade niet gedekt is onder de normale Algemene Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren. De consequenties hiervan kunnen zeer groot zijn. Zeker wanneer als gevolg van het ongeval een andere verkeersdeelnemer letsel oploopt. Ouders doen er dus goed aan erop toe te zien dat hun handige kinderen niet de blokkade van de trapondersteuning opheffen. https://www.oppen.nl/algemeen/nieuws/e-bikes-worden-steeds-populairder Fietsen-Elektrische_fiets 2017-07-01